Po wprowadzeniu do zagadnienia i prezentacji wybranych odcisków z zespołu Acta Gratiosa przechowywanego w Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie, w kolejnym tekście kontynuujemy tematykę oscylującą wokół problematyki pieczęci parafialnych.
Tym razem skupimy się na stemplach zachowanych w aktach wizytacyjnych archidiecezji lwowskiej, a dokładnie na kartach jednostki AV 47 z Archiwum Arcybiskupa Eugeniusza Baziaka. Tom obejmuje protokoły wizytacji różnych parafii z lat 1775-1789, sporządzone na polecenie metropolitów Wacława Hieronima Sierakowskiego i Ferdynanda Onufrego Kickiego.
O ile druga połowa XVIII wieku nadal była okresem kształtowania się sfragistyki kościelnej najniższego szczebla, to zaskakująca większość prezentowanych niżej odcisków posiada już ustandaryzowaną formę – przeważnie tuszowy materiał i okrągły lub owalny kształt oraz naturalnie legendę w otoku i przedstawienie w polu. Pierwsza z wybranych pieczęci wskazuje na parafię Najświętszej Marii Panny w Gołogórach koło Złoczowa jako dysponenta tłoka (k. 11). W polu można dostrzec uproszczone wyobrażenie zaśnięcia Maryi z aniołami przykrywającymi szatą ciało Bożej Rodzicielki oraz glorią symbolizującą Boga Ojca. Pod datą 20 lutego 1777 roku podpisali się prepozyt parafii Albert Józef Sobecki, a także dwaj wikariusze: Jan Pietkiewicz i Antoni Brozdowski.
Kolejny odcisk wystawił 13 kwietnia 1780 roku opiekun parafii św. Kajetana (sic!) w Wiśniowczyku (k. 114). To nietypowe wezwanie odwołujące się do założyciela zgromadzenia teatynów (Kleryków Regularnych), skupiających się na pomocy chorym i ubogim oraz edukacji młodzieży w duchu kontrreformacyjnym, znalazło swoje odbicie w wyobrażeniu napieczętnym z dwoma aniołami flankującymi postać św. Kajetana oraz gołębicą Ducha Świętego powyżej. Co ciekawe, w legendzie zwarto datę 1751, wskazującą najprawdopodniej na moment wykonania tłoka.
Interesującym przykładem sfragistyki kościelnej niższego szczebla jest odcisk wystawiony w 1780 roku przez wikarego parafii św. Krzyża w Budzanowie, Stanisława Miedzianowskiego (k. 151v). W polu przedstawiono ukrzyżowanego Chrystusa ze świątynią w tle oraz datę 1763, sugerującą początek budowy nowej fary z fundacji Eustachego i Marii Potockich.
Na uwagę zasługuje również pieczęć uwierzytelniająca podpis kommendarza (zarządcy) parafii św. Stanisława w Szczerzecu, Bartłomieja Kostki Rybickiego, przy protokole wizytacyjnym z 18 kwietnia 1780 roku (k. 167v). Zrezygnowano tutaj z typowego przedstawienia świętego patrona miejscowej świątyni na rzecz podstawowych elementów heraldyki kościelnej – tarczy zwieńczonej infułą i kapeluszem kardynalskim z chwostami zwisającymi po obu stronach, skrzyżowanymi pastorałem i krzyżem procesyjnym w tle oraz księgą z piórem w polu tarczy.
Rozbudowaną kompozycję zastosowano w przypadku wyobrażenia na tłoku parafii Trójcy Świętej w Rodatyczach (k. 187). Przedstawienie z 1780 roku zawiera dwie wyraźnie zarysowane partie - górną z unoszącymi się w powietrzu Bogiem Ojcem, Jezusem Chrystusem i gołębicą Ducha Świętego oraz dolną z zastępami świętych, trzymającymi w dłoniach palmy wskazujące na ich męczeńską śmierć.
Pozostałe pieczęcie zawarte na kartach jednostki AV 47 zarówno legendą otokową, jak i wyobrażeniem w prosty sposób nawiązują do patrociniów kościołów parafialnych – Podwyższenia Krzyża Świętego w Gródku Jagiellońskim (k. 169v), św. Doroty w Tuligłowach (k. 173v) i Wniebowzięcia NMP w Buczaczu (k. 223). Na zakończenie warto dodać, iż ostatnia z wymienionych świątyń słynie przede wszystkim ze znakomitej rokokowej snycerki, co do której w środowisku naukowym nadal toczą się spory w kwestii prowieniencji ołtarzy i rzeźb. Jedno jest pewne – autorem większej części wyposażenia był przedstawiciel niezwykle prężnego lwowskiego środowiska artystycznego drugiej połowy XVIII wieku (Johan Georg Pinzel, Piotr Polejowski lub Sebastian Feisinger).
Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce
Polityka prywatności